Huaraz - peruaans Zwitserland

Hola Hola Amigos

Jodelaiiitiiiie zouden we bijna zingen, want we zijn onze laatste week in Peru in Huaraz: peruaans Zwitserland !
Het lijkt hier zo fel op Zwitserland door alle mooie sneeuwtoppen in de omgeving... en Jeroentje is in zijn jeugd zo´n 20 keer naar de zwitserse bergen geweest dus hij weet wat hij schrijft ;-)

Na al de afgelopen triestige hostals vielen we dit keer nog eens met ons gat in de boter: we verblijven hier in CASA MARIA - letterlijk ´HUIS VAN MARIA´ - een familie hostal met maar 14 bedden... en wij momenteel als enige gasten... dus het huis voor ons alleen.. en we kunnen nog eens zelf koken > dus veilig en lekker eten...
Vanuit onze douche hebben we uitzicht op de prachtige sneeuwbergen... dat maak je ook niet elke dag mee!

We werden in Huaraz snel vaste klant op de plaatselijke markt! De beenhouwer zag ons graag komen en wilde Liesbet elke keer een koeien-, varkens- of schapenkopcadeau doen ;-) maar dat cadeautje heeft Liesje toch vriendelijk geweigerd. We hebben het zelfs gewaagd om vers vlees te kopen... van de haak ;-)

SSCN0691.jpg SSCN0690.jpg SSCN0692.jpg SSCN0695.jpg

Eindelijk konden we onze stramme benen nog eens strekken en trokken we 2 dagen de bergen in!

Dag 1 - Laguna Churup -
titititiet... het wekkertje loeide om 6u...
We namen een micro-busje naar het kleine bergdorpje LLupa en vandaaruit stegen we een 3 tal uurtjes naar Laguna Churup... een prachtig bergmeer omgeven door sneeuwpieken! Indrukwekkend... maar door de hoogte was het een zware klim waar we zelfs een stukje moesten bergbeklimmen langs een waterval!
Gelukkig kreeg Jeroentje ons Liesje over haar paniekaanval heen en moesten we niet blijven wonen aan de rand van de waterval...

SSCN0687.jpg SSCN0686.jpg SSCN0684.jpg SSCN0862.jpg SSCN0861.jpg SSCN0854.jpg SSCN0863.jpg SSCN06851.jpg

De plaatselijke bergdorpjes waren heel armzalig.. vanals je buiten de stad Huaraz komt zie je meteen het verschil tussen ´huis´ en quasi ´hut´.

SSCN0688.jpg SSCN0689.jpg SSCN0683.jpg

De mensen waren allemaal erg vriendelijk (we waren bijna schor van ´buenos tardes´ te groeten) en hun kledingdracht was ook weer een tikje anders dan in andere dorpen.

We beslisten om heel de terugweg te wandelen ipv met een busje te gaan... daar werden we wel bijna door plaatselijke schrale honden afgerost maar met de steen in de hand kwamen we door het hele land ;-) ... wees gerust we hebben de steen niet hoeven te werpen... alhoewel de goesting soms wel erg hoog was!

Heel moe en met gloeiende platvoeten namen we een hete douche met zicht op de zonsondergang over de bergtoppen!

Dag 2 - Laguna 69 -

titititiet titititiet ... het wekkertje zong om 5u in de ochtend...
Onze tweede wandeldag...
Hiervoor moesten we 2uur òp de micro geplet tussen de locals...richting Yungay... dit dorp werd in 1970 helemaal van de kaart geveegd door een aardverschuiving... bedolven onder ijs en rotsen stierven 18.000 mensen, slechts een hondertal overleefden deze natuurramp.. onze taxichauffeur was één van de enige overlevende kinderen uit die tijd... hij vertelde het aangrijpende verhaal dat hij heel zijn familie verloor op 12 seconden.
Hij voerde ons langs prachtige meren en de hoogste berg van Zuid-Amerika de HUASCARAN 6768m !!

SSCN0851.jpg SSCN0853.jpg SSCN0860.jpg SSCN0859.jpg SSCN0858.jpg SSCN0857.jpg SSCN0856.jpg SSCN0855.jpg SSCN0682.jpg

Op naar het basiscamp waar we onze wandeling begonnen. We ontmoetten in de taxi 2 amerikanen uit New York.. Elaine en Carlos.. en samen bevochten we de wandelwegeltjes...
De hoogte zorgde op deze trip voor meer last dan de vorige dag... het leek net of je door een onzichtbare hand werd tegengehouden... een vreemd gevoel...
Maar na 3uurtjes klefferen werden we alweer beloond op een adembenemend uitzicht over de laguna 69. Carlos had veel last van de hoogte en moest vroeger naar beneden... maar wij namen een uitgebreide siësta aan de oever van het meer.
De terugtocht was nog een hele klus maar moe en voldaan stond er nog een verrassing op ons te wachten in CASA MARIA ... Marij en Thomas ;-) onze vlaamsche vrienden die we ontmoetten in La Paz! Het werden weer 2 gezellige bourgondische avonden!

Om onze wandelspieren te ontspannen trokken we de volgende dag naar Charcos waar we in een echte grotsauna kropen ... mét Marij en Thomas en mét zwembroek ;-) OJALA... de ijskoude douche achteraf veegde de zweetdruppeltjes snel weg...
Dit was weer heel speciaal, een hete belevenis!

Spijtig genoeg stonden de jonge snaken te springen om op 4-daagse trekking te gaan door de Cordillera Blanca (zo heet de bergketen aan Huaraz) en dus namen we alweer snel afscheid... jammer maar we zien elkaar zeker weer in België oftewel in London ;-) dat verhaaltje krijgt nog een leuk krulstaartje! Of een fotostaartje hé Thomas!!! OJALA!

... en dan... onze laatste cultuuruitstap in Peru...
Chavin de Huancar ... een tempelcomplex met onderaardse gangen...
De tour (30 man in een minibus met slechte gids) viel wat tegen ... het viel weer op dat we het groepsleven niet meer gewoon zijn... want even stoppen om als kudde in een plaatselijke roeiboot te gaan zitten voor 3 minuten en een volwassen man die op een kermis paardje rondrijdt voor 4 minuten vinden we toch allemaal wat te gek voor woorden... we zetten ons dan maar met een sandwichke en met zicht op het mooie meer en leverden commentaar op de dwaze toeristen als de ´grumpy old men´ van de Muppets ;-) als toetje nog een verplichte foto met de plaatselijke llama en de toeristenkous was weer af!
...maar de site zelf was wel weer een peruaans hoogstandje uit de oudheid.

SSCN0846.jpg SSCN0850.jpg SSCN0849.jpg SSCN0848.jpg SSCN0847.jpg

... op de terugweg draaide de toeristenkermis nog even een zotte toer want we stopten omdat de gids dacht dat ze een meteoriet gezien had in de lucht... de grumpy old men wisten beter: het was gewoon een vliegtuig... we zongen in koor: `jongens jongens wat een pret, vlug het haakje aangezet´....

...Het einde is na bij...
Van onze reis dan wel te verstaan... we hopen nog 3 dagen te gast te mogen zijn bij familie Escobar en dan opt vliegertje naar huis!
Morgen op de laatste peruaanse bus... wat zou die ons weer te bieden hebben... LIMA HERE WE COME (again)

hasta pronto amigos de Belgica!!

Posted by joenstock 16:46 Archived in Peru Comments (4)

Cajamarca - Baños del Inca - Huanchaco

HOla Hola Amigos,

Allereerst:

!!!!!!!!!! KAROLIEN EN IVO - PROFICIAT MET CEDRICje ;-) !!!!!!!!!!!!!!!

Na alweer een uitputtende busrit kwamen we om 4u59 aan in de busterminal van Cajamarca. Het was nog donker dus wachtten we nog eventjes tot de zonsopgang alvorens de gevaarlijke wilde wereld weer in te duiken!!
Dit keer lieten we ons niet meer beetnemen door de zagende taxichauffeurs aan de terminal en namen we verstandig als we zijn een micro-busje of ´combi´ ... handig is dat niet met beregrote rugzakken maar het kost maar een halve sol, dus dat loopt lekkerder dan een taxi van 7 sol (jajaja we zagen hier over nog geen 2 euro voor een taxirit ;-) >> hup richting Baños del Inca, een gehuchtje buiten Cajamarca waar een groot thermascomplex (stoombaden) ligt.
Weer op zoek naar een hostal dat niet meer bestaat... de FOOTprint Guide blijkt dus niet altijd up to date!! Maar eind goed al goed... een fijne hostal tegenover de thermas...
Rugzak afdroppen en zwembroekje aan... THERMAS HERE WE COME!!

De warmwaterbronnen zijn 80 graden...

... daar kan je natuurlijk niet in, maar de naburige baden zijn gemengd met wat koeler water zodat ze rond de 60-65 graden bungelen...
We zaten in een privé-bad en waanden ons Griekse Goden ;-) heerlijk na een heavy bus!

SSCN0614.jpg SSCN0602.jpg

Jeroentje had het wel wat onderschat want bij het rechtkomen uit het bad bleek hij nogal redelijk zombie-wit geworden... puur en wit ;-) en dan hebben we het niet over chocola ;-)
Gelukkig verdween de appelflauwte na een paar minuten en strompelden we moe maar voldaan naar de hostal.

De dag daarop Cajamarca gaan verkennen en weer de geschiedenis in gedoken naar een Inca-site! Deze keer naar de Ventanillas de Otusco -- Inca-graven uitgehakt in een vulkaanrots.

SSCN0612.jpg SSCN0613.jpg

Erg de moeite, die Inca´s waren toch straffe gasten!!

Weer een busje... op naar Huanchaco, een surfdorp aan de kust niet ver van Trujillo. Onderweg wilden we weer een arm diertje bevrijden, maar de kok van het restaurantje had een te groot mes dus lieten we de arme aap maar aan zijn vaste ketting. Wat is hier toch weinig respect voor dieren... ze worden enkel gebruikt om toeristen te plezieren... sadistisch aangelegde toeristen dan toch...

Op aanraden van Thomas en Marij gingen we rechtstreeks hiernaartoe en namen we geen hostal in Trujillo ;-)
Spijtig genoeg zat het weer niet echt mee en konden we enkel onze laatste dag genieten van een mooie zonsondergang met surfers op de achtergrond en de vissers met hun Totora-rieten bootjes.

We bezochten in de buurt van Huanchaco de archeologische site van CHAN CHAN, een paleizen complex (20 vierkante km) van de CHimu-cultuur. Alweer erg de moeite mede dankzij onze gids José die ons mee terug in de tijd nam!

SSCN0652.jpg SSCN0661.jpg SSCN0660.jpg SSCN0658.jpg

Dezelfde avond namen we een bus naar een bestemming die ons heel nieuwsgierig maakt. HUARAZ aan de COrdillera Blanca. het peruaans Zwitserland... met een echte SOfa Cama bus deze keer ;-) lekker dikkenekken uithangen dat mag ook al eens na al die smützige hostals en vieze bussen ;-)

Hasta Luego Amigos

Posted by joenstock 16:32 Archived in Peru Comments (0)

Chiclayo - Señor de Sipan

Hola Hola

Aangekomen om 7u smorgens van Chachapoyas .... Chiclayo begon al meteen in mineur want de taxichauffeur bleek een charlatan... we hadden het kunnen weten want taxidrivers die u aanklampen aan de busterminal zijn meestal niet te vertrouwen en duurder dan normaal...
Het verhaal: we wilden naar een familie-hostal gaan; genaamd San Eduardo.. maar de taxichauffeur beweerde bij hoog en bij laag dat die hostal gesloten was... wij als goedgelovigen en omdat we de man niet vertrouwden...maar meegereden naar een andere... Hotel Oasis... opt eerste zicht viel het nog mee... tot we na het inchecken de slijmplekken en snotpieten naast het bed ontdekten... blijkbaar gebruikten vorige klanten de muur als zakdoek ;-) gelukkig slaap je met je ogen toe ;-)

Chiclayo is erg druk en redelijk ´onvriendelijk´ - de mensen op straat kijken allemaal heel nors... heel anders dan in andere dorpen/steden waar we al passeerden... en we werden ook lastig gevallen op straat door mensen die constant ´helloow´ en u aanklampen om brol te verkopen...

Wat we hadden moeten weten ... alle musea zijn gesloten op zondag en maandag... dus zaten we 2 dagen vast in Chiclayo...

We gingen dan maar een dagje naar de zee: Pimentel. Vergelijkbaar met de belgische kust... maar ietsje charmanter met de aanwezige palmbomen...

SSCN0562.jpg SSCN0561.jpg SSCN0560.jpg SSCN0566.jpg SSCN0564.jpg SSCN0563.jpg

De pier bewandelen was een hele belevenis... hij zag er nogal rot uit en kraakte vervaarlijk... maar op het einde van de pier stond een gezellig barak/cafeetje bij een keukenprinses die ons de typische specialiteit: CEVICHE voorschotelde: rauwe vis in limoensaus met ajuintjes en een paar stukjes gebakken yuka... een ware lekkernij!! De plaatselijke atractie was de gevangen pinguïn, die de ganse dag triestig in een plastic ton zat... Liesbet wilde hem bevrijden maar de caféedame had ons in de mot en we aten dus braaf ons ceviche op ;-)

SSCN0565.jpg SSCN0559.jpg SSCN0558.jpg

Daarna zetten we onze culinaire exploratie verder en aten we een heerlijke SUDADO ... een soort vissoep... veel anders was er niet te beleven in Pimentel en na een paar uurtjes op het strand te rusten reden we terug naar de drukte van de toeterende taxis in Chiclayo.

Eindelijk was het dinsdag... CULTUURDAG ;-) De tour bracht ons langs drie hoogtepunten in de buurt van Chiclayo:

1) Museo Nacional de Sican
Een heel interessant museum over de Sican-cultuur. De beschaving die de Moche cultuur opvolgde.

2) Piramides de Túcume
Indrukwekkende Moche piramides.

SSCN0604.jpg SSCN0605.jpg SSCN0606.jpg

3) Museo Tumbas Reales de Sipan

Het hoogtepunt van de dag...maar geen fotos want het waren hier security maatregelen zoals op een groot festival... volgens de gids omdat het museum zo meer postkaartjes en boekjes kan verkopen omdat niemand fotos kan trekken.

We belanden in het kleine gezellige stadje Lambayeque...

De ´Señor de Sipan´ was een machtig persoon in de Moche cultuur die begraven lag in de tombe van Sipan... Deze tombe werd in 1987 ontdekt en er werd 12 jaar aan gewerkt om ze op te graven...
Het was indrukwekkend... een prachtig museum met ontelbare gerestaureerde schatten uit de graftombe. Gouden kettingen, halskettingen die uit duizenden kleine kraaltjes bestonden, oorbellen en duizenden kermakieken vazen waarin etenswaren meegezonden werden voor het leven na de dood. Samen met de señor werden lijfwachten (met hond)... zijn vrouwen en zelfs kinderen meebegraven. Als lastdieren staken ze ook nog wat llamas in de tombe.

Het was een hele fijne cultuurdag en nu zo snel mogelijk weg uit Chiclayo..met de nachtbus naar Cajamarca en de Baños del Inca!

Adios todos

Posted by joenstock 17:03 Archived in Peru Comments (3)

Chachapoyas - Kuelap

Hola Hola Amigos,

Alweer een verslagje, we hebben er zin in!

We zitten in het gezellige Chachapoyas in de provincie Amazonas. Te gast in een nieuwe en heel gezellige hostal Utcubamba... om hier te geraken was het wel weer gene kak...

Busdienst Ejetur is misschien wel de allerslechtste die we al hadden (na de bus from hell BUS BECKER in Chile natuurlijk ;-)--- we hebben weer meer stilgestaan als voortgereden... op elke stopplaats werd de bus nog voller gepropt met gerief... mensen verhuizen hier met de goeikope busdiensten... kasten / bureaus / 20 autobatterijen... alles werd eropgehesen... bus zwaar overladen dus en wij grote schrik in de scherpe bochten .. en dan ging de bus nog niet rechtstreeks naar Chachapoyas!
... nu zijn we geleerd... geen goeikope bussen meer, voor 10 sol meer rij je tenminste door!
Om 10u vertrokken en normaal ging het 6u duren, maar op de peruaanse manier werd het dus weer 21u voor we aankwamen... gelukkig stond in het gehuchtje Pedro Ruiz de taxi al klaar ;-) De taxichauffeur was een heel vriendelijke man die ons heel Chachapoyas rondreed om een goeie hostal te vinden... dus dat deed de busrit weer snel vergeten!

SSCN0487.jpg SSCN0488.jpg

´s avonds nog genoten van een heerlijke Chifa (de plaatselijke chinees) eindelijk... want we hadden heel de dag niet gegeten... onderweg was er enkel armzalige smeerlapperij te vinden en om verdere darmproblemen te voorkomen hielden we het maar op water en droge koekjes ;-)
Dag daarna een rustdagje en kookten we voor de familie van de hostal...een pasta met alle groenten die we konden vinden en met tonijn... de ouders vonden het heerlijk... de kinderen vonden het maar niks... WIE EET ER NU GROENTEN ???? ;-)

Dé belangrijkste bezienswaardigheid in de buurt (3u langs slechte wegen) van Chachapoyas is het pre-columbiaanse fort van KUELAP! Gelegen in de nevelbergen. Het toerisme is hier nog niet uitgebouwd dus we konden alleen genieten van een heel interessante tour door de ruïnes...

SSCN0492.jpg SSCN0489.jpg SSCN0493.jpg

SSCN0498.jpg SSCN0496.jpg SSCN0495.jpg

De bewoners begroeven in hun tijd de overledenen in de muren van het fort. Hier en daar konden we de beenderen nog zien... de schedels liggen in het museum de la Nacion in Lima, wat we eerder bezochten!

... nog een leuke anecdote... als je van gruwel houdt...
Kinderen werden getest of ze klaar waren om opgeleid te worden als soldaat... ze werden een vijftal meter weggekatapulteerd en als ze niet weenden na de val mochten ze in het leger... anders kop eraf ;-)
Veel vlaamsche kinderen zouden er niet overblijven ;-) !!

De mensen van aanzien in het fort dachten dat ze afstammelingen waren van de goden en daarom mochten ze zich niet voortplanten met mensen van ´lagere´klassen... daarom ontstond er dus enorm veel incest en veel gehandicapte babies... die waren dan zogezegd bezeten van een slechte geest...

SSCN0497.jpg SSCN0498.jpg SSCN0499.jpg

Erg interessant allemaal... Kuelap was erg de moeite... misschien wel boeiender dan Machu Pichu...

´s avonds stond er nog een verrassing op het programma! een Rockconcert van de plaatselijke band Quinta Cuerda en daarna de revelatie van Peru... TRÉMOLO... neenee niet het gehucht in de buurt van Tongerlo maar wel een echte Bon Jovi meets the Darkness!! ZALIG nog eens een echt zot Olens feestje ;-) Bewijzen kan je vinden op YOUTUBE !! en daarna nog naar de disco ;-) à la COBRA ;-)

Er is hier nog een bizar gebruik... ze bestellen hier een fles bier (of bak) met een aantal personen en krijgen daar 1 glas bij. Dit glas wordt dan heel de avond om de beurt doorgegeven.. dus snel drinken is de boodschap of de volgende moet te lang wachten ;-)
We werden meteen uitgenodigd door de plaatselijke fuifbeesten!
Een heerlijke avond ;-)

´s Nachts spraken we nog af om de volgende dag naar Huancas te gaan... een heel mooi uitzichtspunt over een grote vallei!
Samen met Eliana, Darwin en Fiorella en de kleine Naftalia (of zoiets) gingen we op familie-uitstap ;-)

SSCN0508.jpg SSCN0509.jpg SSCN0510.jpg

Jammer moesten we alweer snel afscheid nemen hierna want het busje naar Chiclayo stond al klaar...
adios amigos!!!

Posted by joenstock 11:26 Archived in Peru Comments (1)

Iquitos Jungle Adventure

Hola Hola, --- the sound of the jungle ---

Alvorens we onze jungle-tocht naar de Muyuna Lodge (140km van Iquitos) beginnen, toerden we eerst wat rond in Iquitos en Belen.

Iquitos is een junglestad die enkel te bereiken is per boot of vliegtuig. We stapten uit het vliegtuig en kregen meteen een gigantische hitteslag... 38 graden - drukkend warm... we kwamen terecht in een erg zuiderse sfeer... een beetje aziatisch... omsingeld door honderden mototaxis (er zijn maar 15 gewone taxisautos in heel Iquitos).
Alles wat in Iquitos rondrijd is gebracht per boot. Iquitos zelf is erg druk en ongezellig, een doorreisplaats om naar de jungle te gaan via de rivier de Amazone!
Na een korte, hete nacht trokken we naar de markt en de paalwoningen van Belen. Dit leek helemaal op Azië... kano´s die varen tussen de houten krotten waar gezinnen met tientallen kinderen in wonen.
Een jonge vader voer ons in zijn kano tussen de paalwoningen, een echte cultuurchoque.

SSCN0530.jpg SSCN0533.jpg SSCN0529.jpg

De mensen leven bijna letterlijk ín´het water, er is voor de kinderen quasi geen speelruimte in de houten huisjes, wassen/afwassen en de menselijke behoeften gebeuren met en in het water van de Amazone.

Na dit blitsbezoekje trokken we naar de haven om met een kleine speedboot in de gietende regen naar de Muyuna Lodge te varen. Ons gezelschap bleken 2 canadezen: Rich(ard) en Linda, twee collega-reisbegeleiders uit Toronto. Na onze vriend Omer die we in Chile ontmoetten de 2e keer met fijne canadezen op stap. Vergezeld door onze gids MOISES.

De lodge was ons aangeraden door Anne-Marie, de nederlandse freule die we leerden kennen in de salar de Uyuni, Bolivia. Het zou blijken dat dit een geweldige tip was!

Omdat de Muyuna Lodge op 140 km van de bewoonde wereld ligt, heb je daar het meeste kans om dieren in hun natuurlijke habitat te spotten. In andere lodges gebeurt het vaak dat ze gevangen dieren ten toonstellen.

SSCN0412.jpg SSCN0411.jpg SSCN0535.jpg

We kwamen in pure luxe terecht... een prachtige lodge gebouwd in paalwoningen aan de rand van de rivier.

Onze gids MOISES (zelf opgegroeid in de jungle) leek eerst wat stroef, maar dat was enkel maar het eerste uur... vanals hij in zijn rivierbootje zat, was hij in zijn nopjes en benoemde hij elke vogel en ander dier dat ons pad kruiste!
Moises bleek doorspekt van de natuurkennis, hij kent erg veel van medische planten en wist op de meest ongeloofelijke momenten dieren te spotten...

DAG 1

Na een heerlijke lunch in de lodge sprongen we in het bootje. We zagen luiaards (Sloths), waarvan we nu weten dat ze in regenseizoen vanuit hun boom naar beneden poepen en niet naar beneden kruipen zoals in alle natuurboeken staat ;-) ;-).

SSCN05371.jpg SSCN0418.jpg SSCN0417.jpg

Op dat vlak was Moises kei hard... in de boekjes staat allemaal zever... dat is geschreven door onderzoekers die er niets vanaf weten ;-). De luiaard is zo traag omdat ze steeds ´gedrogeerd´of ´geïntoxiceerd´ zijn door het eten van bladeren met halucinerende werking. We spotten vele prachtige vogels: Papegaaien, Tucans, Woodpeckers (jaja met een echte rode kuif zoals de Woody), Black Vulture, Kingfisher (ijsvogel),... te veel om op te noemen... een waar genot voor vogelaars -en wij kregen veel respect voor vogelliefhebbers want het is echt boeiend !!

In de bomen rondom ons kropen ook kleine aapjes: Capucijnen-aapjes en Squirel Monkeys.

´s Avonds opnieuw de boot in op zoek naar nachtdieren: Moises wist een kleine Cayman uit het water te vissen, we werden achtervolgt door gigantische vleermuizen en verschillende nachtvogels loerden ons na.
Terug in de lodge, vroeg naar bed... we werden stil van de honderden junglegeluiden - prachtig.

DAG 2

Om 6u wandelden we in onze bottekes door de jungle achter de lodge... met een horde muggen achter ons gat... Moises wees ons de rubberboom en een boom die dodelijk giftig is... de inboorlingen vingen met dit gif vis door het in het water te kieperen (wat nu verboden is) en aan de puntjes van hun blaaspijppijltjes smeerden ze hetzelfde gif om vogels en kleine dieren te vangen.

Na het ontbijt de boot in op dolfijnenjacht... om naar ze te loeren natuurlijk ;-) We zagen roze en grijze rivierdolfijnen en namen zelf ook een duik in de gigantische Amazone...

...jammergenoeg waren de dolfijnen wat te schuchter en gelukkig kroop er geen katvis in ons gat... want Moises vertelde dat er vroeger in de dorpen wel eens ongelukken gebeurde doordat de kinderen geen zwembroekjes droegen.

Op de weg terug zagen we grote Iguana´s (grote hagedissen) en aapjes in de bomen hangen.

´s Middags stond er een grappige activiteit op het programma: PIRANJA FISHING ;-) Gewapend met vislijn en fles bier trokken we het moeras in.
Na een paar minuten was de stand 4-0 voor Canada. Maar Jeroen kwam terug met 4 en dankzij 1 kleintje van Liesbet hebben we die Canadezen toch lekker afgetroefd... sterk voor 2 bleekscheten die nooit vissen ;-)

SSCN0539.jpg SSCN0413.jpg

Jeroentje was helemaal in zijn nopjes en heeft zijn nieuwe hobby gevonden!
Jungle Boy Moises troefde ons allemaal af door 10 piranjas in de boot te zwieren....... CUIDADO riep hij dan... want het zijn smerige bijtertjes...

Op de terugweg werd de buit meteen gekuisd door Moises en ´s avonds was het aperitiefhapje: Piranja - echt smakelijk zag het er niet uit maar toch wel lekker--- als je het beetje vlees tussen de graatjes kon uitpeuzelen ;-)

De Nightboat bracht ons deze keer felgekleurde kikkertjes: groene/gele/roze ... de ene al wat giftiger als de andere... een eindje verder zat mevrouw de Tarantula te wachten op een hapje. De sterrenhemel was prachtig en de vuurvliegjes vlogen in het rond.

DAG 3

6u de boot in om vogels te spotten... alweer een boeiende ochtend met veel uitleg over de plaatselijke vogeltjes! Kleine vleermuisjes hingen te slapen op een boomstam.
Na het ontbijt trokken we naar een jungle-dorp. 14 gezinnen die in paalwoningen wonen aan de rand van de Amazone. Zonder electriciteit of gas, maar ze zijn gelukkig met wat ze hebben.

SSCN0425.jpg SSCN0408.jpgSSCN0410.jpg SSCN0409.jpg SSCN0407.jpg SSCN0541.jpg

We bezochten het huis van de sjamaan (de plaatselijke dokter die fan was van westerse modeboekjes en er heel zijn huisje mee behing) en de burgemeester, de vroedvrouw (met haar boekje: DONDE NO ES DOCTOR) het dorpswinkeltje en het schooltje. Er was zelfs een mini-gevangenisje. De dorpskinderen kwamen ons tegemoet met plaatselijke artesanias en met onze gesmolten hartjes kochten we natuurlijk wel een kettingkje.

´s Middags op kanotocht door het waterforest. Dit was het meest ongeloofelijke... kilometers bos onder water... enorme bomen met lianen en bloemen en overal geluiden van zotte dieren!

SSCN0405.jpg SSCN0406.jpg

´s avonds was het rust en een feestje voor Rich want hij werd de dag daarop 26 jaar! Feestje in de junglelodge!!

DAG 4

Jammergenoeg al de laatste dag van onze fantastische jungletrip... op zoek naar de HOATZIN... een afstammeling van een prehistorische vogel! We voeren het moeras binnen...

Moises bootste het geluid na van de cayman (Hoatzins zijn hier doodsbang van) en plots kwamen uit de palmbonen mysterieuze vogels met grote kuiven op hun hoofd!

Een prachtige afsluiter van de jungle! We beseffen dat je hier jaren moet rondtrekken om alles te leren kennen, maar dit jungle-bad was ongeloofelijk!! ANNE-MARIE MERCI VOOR DE GEWELDIGE TIP!

Het speedbootje bracht ons terug naar Iquitos, terug de drukte in!
Op naar het vliegveld voor de vlucht naar Tarapoto en dan de volgende morgen weer met een typische krotbus van Ejetur naar Pedro Ruiz om naar ChaChapoyas te geraken, onze volgende stop!

Posted by joenstock 11:47 Archived in Peru Comments (2)

(Entries 21 - 25 of 63) « Page 1 2 3 4 [5] 6 7 8 9 10 .. »